Funny Games

Få filmer har gjort mig så rädd. Få filmer har jag blivit så fysiskt berörd av. Få filmer hatälskar jag till den milda graden. Få filmer har jag, tillsammans med mina vänner, suttit och hivat i mig vin efteråt för att kanske, kanske bli av med skakningarna och illamåendet (det blev dock bara värre.) Samtidigt som rädslan är stark så är skådespelarinsatserna, spänningen, musiken, miljöerna och kläderna lika starka. Jag pratar om Michael Hanekes ”Funny Games” – både i sin tyska originalversion och i den amerikanska nyinspelningen. Det är en avskyvärt underhållande film och som jag såhär fem år senare fortfarande mår dåligt av. Efter att jag hade sett amerikanska versionen på bio hyrde jag tyska originalet samt köpte även nyinspelningen när den väl kom på dvd (en skräckblandad förtjusning, javisst!)

Filmens handling: En familj anländer till sitt sommarställe i den grönskande lantliga idyllen. Det dyker upp två unga män och den skyddade småborgerliga miljön är inte lika trygg längre. De två unga männen, Peter och Paul, är till synes trevliga, men de kommer direkt från helvetet.

Filmer om mänsklig ondska, till synes omotiverad, är obehagligare än vilka monster som helst. Jag såg för övrigt ”Prometheus” igår och den skrämde mig inte alls. Vad som förstärker obehagskänslan är att de unga männen är propra i golfkläder á la pikétröjor. Kläderna spelar alltså en stor roll i filmen. Det är kläderna och deras artiga sätt som gör att kvinnan i huset först släpper in männen i huset.

Det var nog inte bara jag som hajade till när jag såg SkåneNordvästs turistannons för några år sedan. Något ”A Clockwork Orange”-inspirerad:

Filmens genialiska första del:

Kommentera

